Niels

Ik ben Niels de Groot, 45 jaar en sinds 1997 bijlesdocent. Vanaf 1998 werk ik bij Studiecentrum Haren, waar ik ooit ben begonnen met een bijbaan naast mijn studie biologie.

In de jaren daarna was ik semi-professioneel bridger in het Nederlands team. Maar het lukte ondertussen niet om mijn studie af te ronden. Jaren later begon ik met de PABO, maar liep ook daar vast. Inmiddels weet ik dat de dingen waar ik tegenaan liep heel typisch zijn voor een hoogbegaafde leerling of student.

Bij het Studiecentrum ben ik in al die jaren gebleven, omdat ik het geven van bijles mij veel voldoening geeft. Leerlingen komen bij mij voor de vakken biologie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde en economie. Maar in de loop der jaren heb ik ontdekt ik dat ik met name leerlingen die ‘anders’ leren goed kan helpen. Soms zijn dat leerlingen met dyscalculie of een diagnose in het autistisch spectrum. Maar steeds vaker zijn dit hoogintelligente en hoogbegaafde leerlingen.

Ondertussen werd ik vader van twee jongens, die allebei hoogbegaafd zijn. Hoewel mijn vrouw en ik allerlei redenen hadden om dat niet te doen, hebben we voor hen uiteindelijk gekozen voor Leonardo-onderwijs. Door mijn eigen kinderen en de Leonardo-afdeling in Assen ben ik steeds beter gaan begrijpen waarom en hoe ik juist deze hoogbegaafde leerlingen zo goed kan helpen.

Sinds 2012 geef ik ook individuele bijlessen in Assen.  Daar bleek grote behoefte te zijn aan bijles voor ‘anders-lerende leerlingen’. Van een enkele bijlesser in de week is dit inmiddels uitgegroeid tot een groep vaste leerlingen.

Mijn bijlessen aan hoogbegaafde leerlingen zijn niet (alleen) bedoeld om te zorgen dat ze een goed cijfer halen of een vak begrijpen. Het gaat erom dat zij beter begrijpen wat hun leerstijl is. Zodat het niet alleen op dit moment, maar ook in de toekomst makkelijker is om goed te functioneren op school. Steeds vaker ben ik daarin ook sparringpartner voor ouders en leerkrachten.